Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » Russia Yang Bekal Senjata, Ajar Cara Tembak Pesawat – Perisik AS
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post



Pegawai Perisik Amerika Syarikat mendedahkan, Moscow bertanggung jawab mencipta keadaan yang menyumbang kepada insiden pesawat MH17 ditembak jatuh puak pemisah di Timur Ukraine 17 Julai lalu.
Russia didakwa memberikan latihan ketenteraan kepada puak pemisah termasuk cara menggunakan peluru berpandu yang telah digunakan untuk menembak hampir dua belas pesawat dalam beberapa minggu kebelakangan ini.
Sedangkan tentera Ukraine yang memerangi puak pemisah pro Russia ini, dikatakan tidak pernah melakukan serangan ke udara memandangkan peperangan mereka dengan puak pemisah hanya melibatkan pertempuran di darat.
Antara bukti dibentangkan pihak perisik AS bagi menyokong kenyataan mereka termasuk status di Facebook yang sudah dipadamkan puak pemisah berkaitan pelancaran peluru berpandu Buk (SA-11) dan tembakan yang dilepaskan pada pesawat oleh mereka pada hari kejadian.
Malah di saat tumpuan dunia tertumpu pada kaitan hubungan antara Moscow dan puak pemisah di Ukraine, perisik AS mendakwa negara ini masih terus menyalurkan senjata termasuk pelancar roket dan kereta kebal selain latihan ketenteraan.

Begitu pun pihak kedutaan AS dilihat cuba menghentikan kritikan terbuka perisik mereka terhadap Russia apabila mengeluarkan satu kenyataan rasmi semalam bahawa laporan penyiasatan mendapati pesawat MAS kemungkinan ditembak jatuh tanpa disengajakan.
Dari segi lain, kenyataan dikeluarkan ini mengesahkan maklumat diberi duta AS ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Samantha Power,  Jumaat lalu bahawa peluru berpandu anti-pesawat Buk (SA-11) adalah senjata yang digunakan puak pemisah untuk menembak jatuh MH17 adalah sahih. 
Sumber: The Guardian

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments