Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » Ulama Arab Saudi Keluar Fatwa Haram Langgar Lampu Isyarat
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post



RIYADH - Seorang ulama senior Arab Saudi Abdulaziz al - Shaikh menerbitkan sebuah fatwa berkaitan peraturan berlalu lintas . Dalam fatwanya , Abdulaziz berkata , melanggar lampu lalu isyarat ketika masih berwarna merah adalah perbuatan dosa dan diharamkan .

Dia berkata , melanggar peraturan lalu lintas itu boleh dikategorikan dosa besar , dan dia mengutip sebuah ayat dari Al Quran .

" Jika kamu membunuh seseorang sama dengan membunuh seluruh umat manusia , dan jika kamu menyelamatkan seorang manusia maka itu sama dengan menyelamatkan seluruh umat manusia , " kata Abdulaziz .

Arab Saudi mempunyai angka kemalangan lalu lintas tertinggi di dunia dengan rata - rata 17 orang maut sehari akibat kemalangan lalu lintas .

Menurut data Kementerian Kesihatan Arab Saudi , pada 2012 berlaku 598,300 kemalangan lalu lintas . Angka itu sama dengan 1,614 kemalangan sehari atau 67 kemalangan setiap jam .

Memandu melulu dan mengabaikan tanda lalu lintas merupakan penyebab utama kemalangan di Arab Saudi .

Untuk mengurangkan angka kemalangan, Kerajaan Arab Saudi merancang memasang kamera CCTV di seluruh wilayah negeri itu pada 2018 .

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments