Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » Saintis Temui Tengkorak Wanita Berusia 13,000 Tahun
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post


WASHINGTON - Saintis baru - baru ini mendedahkan penemuan tengkorak manusia moden tertua . Tengkorak manusia ini berusia antara 12,000 hingga 13,000 tahun lalu .

Dilapor Examiner , Jumaat ( 16/5/2014 ) , tengkorak paling tua yang masih lengkap ditemui di Yucatan . Tengkorak manusia moden ini dijumpai oleh pasukan saintis dari National Geographic Society , ahli paleontologi , Mexican government 's National Institute of Anthropology and History serta para penyelam .

Penemuan ini dilaporkan pada 16 Mei 2014 dan diterbitkan pada jurnal Science . Saintis menemui tengkorak tersebut di wilayah Hoyo Negro , tepatnya di sebuah lubang dengan kedalaman 130 meter dalam sistem gua Sac Actun di Yucatan Peninsula , Mexico .

Saintis meyakini bahawa tengkorak ini merupakan remaja perempuan . Di lokasi tapak tersebut , didapati juga tulang haiwan yang pupus .

Saintis menyimpulkan bahawa tengkorak perempuan dan haiwan ini terjebak dan tetap dalam kondisi lengkap oleh fenomena alam . Penyelidik mendapati bahawa kepala tengkorak ini mempunyai bentuk berbeza daripada manusia moden di Mexico dan Amerika .

DNA dipelihara dalam kerangkat manusia tersebut . DNA boleh dipakai untuk penyelidikan dan membuktikan sama ada tengkorak perempuan ini mempunyai nenek moyang yang sama seperti penduduk asli Amerika .

Saintis menganggarkan , usia perempuan ini saat meninggal berusia sekitar 15 atau 16 tahun . Penemuan ini mengesahkan dan menjelaskan beberapa aspek dari gerakan manusia moden ke Amerika .

Sumber: okezone.com

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments