Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » 14 Tahun Tubuh Wanita Ini Berbau Ikan Dan Telur Busuk
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post



ABINGDON - Ellie James menderita keadaan tubuh yang sangat jarang berlaku . Sebabnya wanita yang berkerja sebagai pengarah sebuah syarikat ini mempunyai badan berbau ikan dan telur busuk .

Keadaan tubuh yang aneh ini telah dialaminya selama 14 tahun dan sampai saat ini tidak ada ubatnya .

Ellie adalah salah seorang di United Kingdom yang menderita keadaan yang memalukan yang disebut Trimethylaminuria ( TMAU ) . Meskipun wanita berusia 44 tahun ini telah memakai sabun dan minyak wangi yang banyak tetap saja bau tubuhnya tidak berubah .

Keadaan tubuh Trimethylaminuria ini juga dikenali sebagai sindrom bau ikan . Keadaan ini memberi kesan yang sangat buruk bagi psikologi seseorang yang menghidapinya.

Ellie menderita Trimethylaminuria sejak usianya 30 tahun . Tubuhnya tidak mampu mengawal bau busuk yang dihasilkan ketika dia memakan makanan tertentu , seperti daging , susu , kopi , dan ikan . Makanan - makanan itu membuat tubuh Ellie berubah menjadi sangat berbau .

Walaupun Ellie telah mengelakkan mekanan tersebut tetap saja dia tidak boleh menghentikan bau tubuhnya . Hal ini menyebabkan dirinya mendapat ejekan orang lain di jalan dan pengangkutan awam .

Untuk mengilangkan bau busuk dari tubuhnya , Ellie mandi lima kali sehari . Namun , tetap saja tubuhnya masih menghasilkan bau yang tidak sedap .

" Pada awalnya saya tidak mengerti apa yang salah . Saya selalu menjaga kebersihan tubuh saya . Tapi , bau ini muncul begitu saja , " ujar Ellie , seperti dikutip dari Mirror , Rabu ( 9/4/2014 ) .

" Tapi perlahan - lahan saya sedar apabila orang asing mula memandang saya sambil memegang hidung mereka . Saya mendengar orang berbisik - bisik mengenai saya di pejabat . Setiap pulang kerja saya selalu menangis , " tambahnya .

Perlu masa tujuh tahun doktor untuk mendiagnosis keadaan setelah Ellie pertama kali memberanikan diri untuk memeriksa keadaannya pada 2005 .

Akhirnya Ellie menemui sebuah forum online bagi penghidap TMAU pada 2007 . " Walaupun sukar untuk menerimanya , tapi saya merasa lega kerana akhirnya saya menemui jawapan yang saya cari , " katanya .

Ellie dirujuk ke doktor pakar endokrinologi , seorang ahli hormon yang memberikannya antibiotik dan menyarankan untuk diet .

Seperti diketahui . keadaan Trimethylaminuria adalah gangguan metabolik di mana tubuh kehilangan kemampuan untuk memecah hormon Trimetilamina yang ditemui dalam makanan tertentu .

Trimetilamina kemudian dikeluarkan melalui keringat , air kencing , dan nafas , sehingga si pesakit mempunyai bau hanyir yang kuat .

Perempuan lebih mudah terkena Trimethylaminuria daripada lelaki, mungkin kerana hormon seks wanita boleh memburukkan gejala keadaan ini .

Penyakit Trimethylaminuria ini boleh mengakibatkan kemurungan dan masalah psikologi lain . Hal ini sangat jarang berlaku dan hanya segelintir orang yang telah diketahui menderita Trimethylaminuria.

Sumber: okezone.com

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments