Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » Senarai 5 Bangunan Pencakar Langit Paling Nipis Di Dunia
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post


 1 . Flatiron Building , USA

Fuller Building atau ketika ini lebih dikenali dengan Flatiron Building , merupakan bangunan nipis di Amerika Syarikat terletak di kawasan 175 fifth Avenue , Manhattan . 

Bangunan yang selesai dibina pada 1902 , merupakan bangunan tertinggi di kawasan Manhattan . Keunikan bangunan  Flatiron adalah hampir yang tepat berada dipertigaan antara East 22nd Street , 23rd Street dan Broadway.


2 . Icon Building , USA 

Bukan hanya Flatiron saja yang menjadi bangunan nipis di Manhattan , New York , kerana terdapat bangunan sama iaitu Icon Building . Bangunan yang mempunyai 43 tingkat , mempunyai keunikan di setiap tingkatnya . 

Setiap bilik berada di sudut bangunan , sehingga mempunyai pandangan penuh . Bangunan pangsapuri ini hanya mampu diduduki oleh tiga penghuni di setiap tingkat.



3 . The Gateway , Singapura 

Bangunan yang dikenali dengan the Gateway ini mempunyai 37 tingkat dengan tinggi bangunan 150 meter . Dua bangunan pencakar langit yang terletak di Beach Road , pusat bandar , Singapura , selesai dibina pada 1990 . 

Bangunan di sebelah barat dikenali dengan The Gateway West , sementara sebelah timur The Gateway East . Bangunan tinggi dan nipis ini direka oleh IM Pei , dibantu oleh syarikat Ka Seng and Partners Chartered Architech ( CKSP ) .



4 . Skinny Haussmann Building , Perancis 

Bandar Paris merupakan salah satu bandar di Eropah yang popular dengan seni bina bangunan yang indah . Meski demikian setiap seni bina bangunan tentunya mempunyai perbezaan satu sama lain , seperti bangunan " Skinny Haussman Building " . 

Sesuai namanya , Haussman building merupakan bangunan paling nipis di antara bangunan lain di Paris.



5 . John Hancock Tower , USA 

Bangunan tinggi nipis lain adalah John Hancock Tower yang mempunyai 60 tingkat dengan tinggi 790 meter . Bangunan pencakar langit ini terletak di kawasan Boston , direka oleh Henry N. Cobb . 

Pembangunan John Hancock Tower selesai pada tahun 1976 , kemudian pada 1977 memperoleh penghargaan dari American Institute of Architect sebagai Bangunan Terbaik di Amerika Syarikat . John Hancocl Tower mempunyai kemudahan dek pemerhatian yang berada di puncak bangunan , dari sini para pengunjung boleh menikmati keindahan Landskap Bandar Boston .

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments