Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » Tiada Yang Mustahil, Pelajar Di China Ada Kaedah Sendiri Elak Tertidur
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post


Fujian – Bermacam-macam cara digunakan oleh pelajar universiti di China untuk memastikan mereka tidak tertidur ketika menelaah.

Salah satunya adalah amalan yang dipraktikkan oleh Chen Tang, 20 iaitu pelajar di Universiti Pertanian dan Perhutanan Fujian.

Bersama dengan teman sebiliknya, Huang Lu, 21, mereka menggunakan kaedah yang agak menyakitkan bagi memastikan mereka tidak tertidur pada siang hari.
Kedua-duanya menggunakan tempat mengeringkan baju untuk mengikat rambut masing-masing.

“Ia membantu mengosongkan minda saya dan saya bercadang untuk mempraktikkan selalu agar boleh fokus kepada pelajaran.

“Meskipun untuk mengikat rambut di tempat mengeringkan baju ini adalah sangat membosankan, namun ia amat menarik dan saya rasa lebih bertenaga untuk belajar,’’ kata Chen.

Jelas Chen dia menggunakan kaedah itu selepas mengkaji sejarah yang menyaksikan bagaimana tokoh-tokoh cendekiawan zaman dahulu yang berjaya mencari jalan bagi mengelakkan mereka tertidur.

Mereka termasuklah dua tokoh terkenal yang menggunakan jarum. Salah seorang akan mencucuk rakan mereka jika salah seorang tertidur.

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments