Select Menu

Isu Semasa

Hiburan

Global

Pelancongan

Performance

Pelbagai

Misteri Sejarah

Informasi

» » 4 Pemuda Sedang 'selfie' Maut Apbila Bom Meletup Di Belakang Mereka
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post


Beirut : Empat pemuda di Beirut , Lubnan sedang berpose untuk foto selfie gambar diri sendiri , biasanya dengan telefon pintar atau webcam untuk dimuat naik ke media sosial .

Sama sekali tak sedar , mereka berada di depan sebuah kereta bermuatan bahan letupan . Sesaat kemudian , bom kereta itu meletup . Seorang di antara mereka , yang berjaket merah , cedera parah dan akhirnya meninggal dunia .

 " Jumlah mangsa meninggal meningkat menjadi 7 orang . Setelah kematian seorang pemuda bernama Mohammad al - Chaar pagi ini , kecederaannyaterlampau parah . Dia meninggal di Hospital Amerika di Beirut , " demikian dilaporkan pejabat berita Lubnan , NAA , seperti yang dilaporkan oleh News.com . au , ahad ( 29/12/2013 ) .



Beberapa saat selepas bom meletup , seorang jurugambar agensi berita melihat Mohammad al - Chaar terbaring di kaki lima . Kepala remaja 16 tahun itu berlumuran darah . Dia yang cedera parah segera dibawa ke hospital.

Chaar dikenalpasti di dunia maya sebagai salah satu daripada empat pemuda yang kelihatan bergambar selfie , yang fotonya dipaparkan di rangkaian media sosial , di depan kereta yang meletup beberapa saat kemudian .

Foto itu kemudian merebak di internet . Pengesahan kematiannya mengundang belasungkawa dari para netizen di laman sosial media seperti Facebook dan Twitter .

Dan dia tak sendirian . Enam orang juga maut dalam insiden bom tersebut . Salah satunya adalah Mohammad Chatah , ekonomi berpengaruh , mantan menteri kewangan , bekas Duta AS , sekaligus orang yang dekat dengan bekas Perdana Menteri Lubnan , Saad Hariri .


Chatah dikebumikan di mausoleum tempat Rafiq Hariri dikebumikan . Rafiq Hariri , yang pernah berkhidmat sebagai perdana menteri , tewas dalam aksi bom bunuh diri di pinggir laut Beirut pada tarikh 14 Februari 2005 .
Puluhan orang juga cedera dalam insiden tersebut , yang menurut pihak berkuasa, dicetuskan bahan letupan seberat 50-60 kilogram .

Presiden Lubnan , Michel Sleiman mengumumkan hari berkabung nasional .

Insiden tersebut dianggap menjadi bukti , konflik di Syria merebak hingga Lebanon . Militan Lebanon dari kumpulan Syiah Hizbullah menghantar pasukannya ke Syria , untuk memberi sokongan bagi Presiden Bashar al - Assad .

Sebaliknya , sejumlah pemberontak Syria bergabung dengan rangkaian Sunni yang berkaitan Al Qaeda .

Parti pembangkang dari mana Chatah bergabung, terlibat sengketa dengan militan Hizbullah . Belum ada pihak yang menyatakan bertanggungjawab atas pengeboman ini .

Sumber: liputan6.com

About Unknown

PERINGATAN: Blogbahni tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments